
Dofinansowanie w ramach: Akademia Ignatianum w Krakowie uczelnią dostępną dla osób z niepełnosprawnościami nr POWR.03.05.00-00-A024/20
Okres realizacji projektu: od 2021-01-01 do 2023-09-30
Wartość projektu: 4 067 505,48 zł
Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 3 428 093,62 zł
Kierownik projektu: dr hab. Andrzej Paweł Bieś SJ, prof. AIK
- Cel główny projektu
- Opis projektu
- Szkolenia dla kadry administracyjnej, dydaktycznej i zarządzającej
- Dokumenty rekrutacyjne
- Harmonogramy szkoleń dla kadry dydaktycznej
- Harmonogramy szkoleń dla kadry administracyjnej
Celem głównym projektu jest osiągnięcie w naszej Uczelni znacznego wzrostu dostępności dla osób z niepełnosprawnościami poprzez realizację celów szczegółowych we współpracy ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, na wszystkich etapach kluczowych dla prawidłowego wdrażania działań służących zapewnieniu dostępności na uczelni tj.:
- wsparcia zmian organizacyjnych,
- podniesienia kompetencji kadr,
- zwiększenia dostępu do edukacji,
- zwiększenia dostępności wewnętrznych procesów,
- likwidacji barier architektonicznych, technologicznych, komunikacyjnych,
- upowszechnienia rozwiązań zapewniających dostępność.
Projekt Akademia Ignatianum w Krakowie uczelnią dostępną dla osób z niepełnosprawnościami, jest kompleksową odpowiedzią na potrzeby osób z niepełnosprawnościami studiującymi na Akademii Ignatianum w Krakowie. W ramach projektu przewidziano zarówno działania infrastrukturalne, jak i zakup systemów wspomagające naukę oraz bezpośrednie wsparcie w postaci działalności Biura osób ds. niepełnosprawnych.
Najbardziej widocznym elementem będzie wybudowanie nowej windy dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Winda będzie wyposażona w system informacji tj. zapowiedź słowną informującą, na którym piętrze znajduje się winda tak, aby osoby niepełnosprawne zwiększyły swoją mobilność a tym samym by Ignatianum było bardziej dostępne dla wszystkich osób.
Drugim ważnym elementem jest wzmocnienia działania Biuro ds. osób niepełnosprawnych, który będzie zajmował się m.in. pomocą doraźną w zakresie rozwiązywania problemów niepełnosprawnych studentów czy też zapewnianiem w miarę możliwości dostępu do odpowiedniego sprzętu studentom z niepełnosprawnością.
Ponadto zostaną kupione systemy komputerowe ułatwiające naukę języków obcych. Dzięki czemu osoby niepełnosprawne będą mogły w pełniejszy sposób korzystać z oferty edukacyjnej naszej Uczelni.
Dodatkowo zostanie przeprowadzany szereg szkoleń dla kadry Uczelni związanych z zagadnieniem niepełnosprawności.
W ramach projektu zrealizowane zostaną szkolenia z zakresu obsługi studentów z niepełnosprawnością skierowane do kadry administracyjnej, dydaktycznej i zarządzającej. W ich efekcie Pracownicy nabędą umiejętności z obszaru właściwej komunikacji oraz savoir-vivre w pracy z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Poniżej przedstawiamy tematy zaplanowanych szkoleń dla kadry administracyjnej, zarządzającej i dydaktycznej:
1. “Obsługa studenta z niepełnosprawnością. Komunikacja i savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”:
- definiowanie niepełnosprawności, poszczególnych jej rodzajów a także określenie barier i stereotypów z jakimi się wiążą,
- zasady komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami, m.in. dotyczące posługiwania się niedyskryminującym językiem,
- prezentowanie postawy otwartej i asertywnej, m.in. poszanowanie prawa do samostanowienia, sposoby oferowania wsparcia.
2. “Obsługa studenta z niepełnosprawnością. Wsparcie psychologiczne wobec osób z niepełnosprawnością”:
- wpływ niepełnosprawności na emocjonalne i społeczne funkcjonowanie człowieka,
- niepełnosprawność psychiczna, charakterystyka najczęściej występujących chorób i zaburzeń psychicznych,
- definicja kryzysu psychicznego,
- udzielanie wsparcia psychologicznego osobom z niepełnosprawnością i/lub zaburzeniami psychicznymi.
3.”Edukacja włączająca”:
- podstawowe założenia idei edukacji włączającej,
- identyfikowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
- kompetencje kadry dydaktycznej kluczowe dla realizowania zasad edukacji włączającej,
- metodyka pracy,
- szanse i bariery w procesie wdrażania edukacji włączającej.
UCZELNIA DOSTĘPNA Dokumenty rekrutacyjne
UCZELNIA DOSTĘPNA Harmonogramy szkoleń dla kadry dydaktycznej
- Harmonogram szkolenia „Obsługa studentów z niepełnosprawnością. Komunikacja i savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością” grupa 1 i 2 PDF 808 KB
- Harmonogram szkolenia „Obsługa studentów z niepełnosprawnością. Wsparcie psychologiczne wobec studentów z niepełnosprawnością” grupa 1 i 2 PDF 808 KB
- Harmonogram szkoleń „Edukacja włączająca” grupa 1 i 2 PDF 807 KB
UCZELNIA DOSTĘPNA Harmonogramy szkoleń dla kadry administracyjnej
- Harmonogram szkolenia „Obsługa studentów z niepełnosprawnością. Komunikacja i savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością” grupa 1,2,3 i 4” PDF 813 KB
- Harmoniogram szkolenia „Obsługa studentów z niepełnosprawnością. Wsparcie psychologiczne wobec osób z niepełnosprawnością” grupa 1,2,3 i 4. PDF 813 KB